3. Ideologii Euroasianismului
Retincenţa cu care
este privită ideea de eurasianism constă în faptul că această idee s-a
fundamentat într-un mod iniţial pe o realitate rusească şi implicit a fost
promovată de gânditori şi filozofi ruşi . Rolul acestei lucrări este tocmai
acela de a arăta ca ideea de Euroasianism reprezintă atât o realitate , cât şi
o soluţie .
Constantin Leontiev |
Un prim precursor
al ideei de eurasianism a fost scriitorul şi filozoful rus Constantin Leontiev ( 25 ianuarie 1831
– 25 noiembrie 1891 ) . El a observat într-un mod corect că Rusia aparţine atât
Europei , cât şi Asiei . Pe acest motiv al aparteneţei asiatice , filozoful rus
a promovat crearea de puternice legături culturale cu ţările din extremul
orient şi India . Constantin Leontiev a înţeles că esenţa unui popor viguros
este cea spirituală , a înţeles că fără o trăire spirituală puternică , că fără
armonia dintre bărbat şi femeie , armonie care dă naştere celui mai puternic
element care stă atât la baza stabilităţii sociale şi naţionale , acel element
fiind familia . El a identificat ca
principali duşmani ai familiei , egalitarismul şi utilitarismul ,
egalitarismul afectând familia prin intermediul alienării , în timp ce utilitarismul
având nefasta “abilitate” de
a transforma totul într-un joc de interese , un joc în care nu există loc de
sentimente .
Al doilea gânditor
eurasianist a fost Lev Nikolaievici Gumiliov (1 octombrie 1912 Sankt
Petersburg–15
iunie 1992 Sankt Petersburg) . Una dintre cele mai neortodoxe
teorii ale sale a fost aceea a etnosului şi a supraetnosului sau mai bine spus
teoria care definea motivele pentru care anumite etnii se sting şi mor , în
timp ce altele devin atât de puternice încât dezvoltă capacitatea de a-şi
extinde influenţa . Din punctul de vedere al lui Lev Gumiliov , atât la baza renaşterii unui popor cât şi
la cea a morţii unui popor se află conceptul de „pasiune” . Această pasiune
însemnând de fapt dorinţa acelui popor de a exista şi modul în care liderii
înţelepţi întreţin această pasiune , în timp ce liderii de paie duc o luptă
aprigă pentru a stinge focul acestei pasiuni . Pasiunea diferenţiază un popor
puternic de unul slab indiferent de marimea poporului deoarece aşa cum pot
exista popoare mari dar lipsite de pasiune , aşa pot exista şi există popoare
mici însă pline de pasiune . Acest istoric şi gânditor rus a jucat şi rolul de
profet deoarece a intuit această decădere a Europei , la originea acestei
decăderi stând tocmai lipsa de pasiune .
Mircea Eliade |
Decăderea morală ,
sporul demografic negativ , risiparea sentimentului naţional reprezintă nişte
elemente negative , însă aceste elemente negative nu au apărut de la sine , ci
îşi au epicentrul în lipsa de spiritualitate şi pasiune , lipsă cauzată de
relativismul cultural şi de corectitudinea politică . Relativismul cultural şi
corectitudinea politică au erodat din punct de vedere spiritual şi fizic
neamurile europene , iar toate elementele negative prezentate mai sus
reprezintă doar rezultatul .
Ultimul , dar nu
cel din urmă ideolog al Euroasianismului este Aleksandr Gelievici Dughin (n. 7 ianuarie 1962 - ...) . Din punctul de vedere al lui Alexandr Dughin
de asemenea , la originea decăderii Europei stă tocmai hegemonia culturală şi
economică a liberalismului combinat cu neo-marxism . Sursele de inspirație care
l-au influențat pe Dughin în plan filosofic au fost, în primul rând, operele
gânditorilor revoluționari de orientare conservatoare din Europa (René Guénon,Julius Evola, Carl Schmitt, Mircea Eliade). În ultimii ani el s-a apropiat de filozofia lui Martin Heidegger. Dughin combină conservatorismul rusesc tradițional
și eurasianismul clasic rus cu ideile europene de factură revolutionar-conservatoare,
dezvoltate de școala de gândire tradiționalistă. Ţinând cont de punctul de
vedere al acestui filozof , renaşterea unei naţiuni este posibilă doar atunci
când acea naţiune se întoarce la tradiţie şi spiritualitate . Acest filozof mai
este cunoscut şi pentru crearea unui nou concept ideologic şi anume , cea de-a patra cale , fundamentul acestui
concept ideologic fiind tradiţia .
4 . Eurasianismul
Acum că am clarificat cine au fost ideologii
eurasianismului şi care este direcţia principală a acestei concepţii a venit
vremea să prezint şi esenţa acestei ideei geopolitice . Fundamentul geopolitic
al ideei eurasianiste este cel al stabilităţii globale , stabilitate care poate
fi atinsă numai atunci când va exista autonomie culturală şi o lume multipolară
. Multipolaritatea şi autonomia culturală reprezintă două elemente opuse ideei
hegemonice a liberalismului economic aflat în combinaţie cu neo-marxismul
cultural şi social . Această multilateralitate înseamnă că toate popoarele ,
toate rasele au dreptul la autodeterminare fără a fi nevoie de influenţă
externă , fără a fi nevoie de consultanţi pentru diversitate sau de alţi
experţi în “sociologie şi chestiuni interetnice ”.
Alexandr
Bakunin
a ilustrat foarte bine această idee de naţionalism identitar şi nu imperialist
afirmând că : " Naţionalitatea , este un fapt istoric şi ca toate
elementele reale, are dreptul la o acceptare generală . Fiecare popor şi
fiecare persoană este involuntar ceea ce este cu adevărat şi are dreptul să fie ea însăşi
. Naţionalitatea nu este un principiu , este un fapt legitim exact ca
individualitatea . Fiecare naţionalitate , puternică sau slabă , are dreptul
incontestabil de a fi ea însăşi să
trăiască conform naturii sale . Acest drept este pur și simplu corolarul unui principiu general de libertate . "
Neo-marxismul
din prezent a schimbat vechea tactică reprezentată de lupta de clasă , în
prezent avem mult mai mult decât o luptă de clasă , în prezent lupta dusă de
către neo-marxişti este cea de rasă şi de sex . Ce înseamnă această luptă de
rasă ? Această luptă de rasă înseamnă încercarea de a aliena populaţiile
europene prin intermediul bombardamentului mediatic menit să le facă să se
simtă vinovate pentru tot răul din lume . Esenţa acestei propagandei este oikofobia .Oikofobia reprezintă frica
faţă de propria naţiune , sau mai bine zis reprezintă frica faţă de sine . De
ce europenii au început să se teamă de ei înşişi ? Răspunsul la această
intrebare este dat tocmai de către această propagandă prin intermediul căreia
li se spune europenilor că au inventat rasismul , imperialismul şi inegalitatea
socială . Ceea ce este foarte fals deoarece nu doar europenii au fost
imperialişti şi nu doar anumiţi europeni au fost implicaţi în sclavie . Partea
interesantă constă în faptul că şi în prezent în anumite regiuni ale Africii există
sclavie fără ca omul alb să fie implicat .
Tradiţia |
Eurasianismul înseamnă renaşterea tradiţie
făcând acest un fundament pentru societate . Eurasianismul se află nu
numai în contradicţie cu progresismul
anti-tradiţional şi anti-naţionalist ci şi cu filozofii şi evenimentele care au dus la decăderea
morală şi organică a Europei . Astfel Eurasianismul va lupta să anihileze
moştenirea dezastruoasă a revoluţiei franceze , a generaţiei 68 şi mai ales a Şcolii de la Frankfurt .
A venit timpul ca adevărata esenţă
europeană să iasă la iveală şi anume legitima şi fundamentala tradiţie îmbinată
cu dorinţa de a progresa , dorinţa de a aduce un nou suflu lumii întregi . Însă
pentru ca această esenţă adevărată să iasă la iveală este nevoie de curajul de
a denuţa elementele negative care erodează atât din punct de vedere spiritual ,
cât şi din punct de vedere organic Europa şi anume relativismul cultural,
anarhismul ( de tipul antifa , no future ) şi monştrii sacrii care au stat în
spatele acestui fenomen . Herbert Marcuse , Theodor W. Adorno , Antonio Gramsci
, Leon Troţki, Emma Goldman , Allen Ginsberg ,toţi aceşti indivizi care au
lucrat din punct de vedere intelectual la distrugerea moralităţii europene , la
distrugerea adevăratei culturi europene şi înlocuirea ei cu un neo-realism
pseudo-socialist .
Traci |
5.Eurasianismul şi poporul român
Strămoşii direcţi ai poporului român au fost
tracii . Întinderea influenţei atât
culturală cât şi genetică a tracilor depăşise graniţele Europei ajungând până
în Asia Centrală datorită tracilor cimerieni , în Asia Mică ( actuala Turcie )
, prin intermediul expansiunii dardane şi frigiene .
După formarea poporului român şi terminarea
de etnogeneză influenţa asiatică nu s-a disipat . Nu trebuie uitat faptul că
românii de-a lungul timpului au avut capacitatea de a asimila elemente slave şi
turcice ( pegenegii şi cumanii ) , elemente care nu aveau din punct de vedere
geografic o origine europeană . Un exemplu grăitor în cazul simbiozei dintre
occident şi orient pentru poporului român a fost cel al boierilor români de la
secolul XVIII deoarece boierii români
erau vorbitori de franceză însă în acelaşi timp purtau nişte haine specifice
turcilor .
Tocmai datorită acestei complexităţi a
naturii româneşti de a fi , anumiţi experţi vor să folosească acest complex pe
post de pretext pentru a face propagandă anti-românească care sună în felul
următor : „ Natura complexă şi eterogenă a românilor reprezintă evidenţa clară că
românii sunt doar nişte “corcituri” astfel ei neavând cum să spună că au o
ascendenţă tracă sau că există un geniu românesc ” . Este adevărat faptul că pe
parcursul etnogenezei poporului român , poporul trac a asimilat , a influenţat
şi s-a lăsat influenţat de către alte popoare însă cel mai important lucru a
fost că indiferent de vicisitudinile istoriei elementul trac a supravieţuit şi
astfel poporul român a supravieţuit . Dacă elementul trac a fost primordial ,
atunci de ce nu ne numim traci ? Tracii au fost pentru noi ceea ce au fost şi
slavii pentru ruşi sau bulgari , anume esenţa , nici ruşii şi nici bulgarii nu
mai sunt într-un mod simplu slavi deoarece şi acei slavi pe care i-au avut ca
strămoşi au trecut printr-un proces de etnogeneză în care chiar dacă esenţa a
rămas neschimbată , învelişul a suferit ample schimbări morfologice .
6.Concluzie
Eurasianismul reprezintă mai mult decât o idee
politică deoarece esenţa sa este una filozofică . Doar o puternică esenţă
filozofică care are în centru tradiţia are capacitatea de a salva Europa de la
autodistrugere deoarece această esenţă bună trebuie să înlocuiască esenţa
negativă sau mai bine spus otrava pshiologică şi spirituală reprezentată de
către moştenirea Şcolii de la Frankfurt , a generaţiei 68 şi mai ales a
Revoluţiei Franceze .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu